Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011

Τρόποι στήριξης των δυσλεκτικών παιδιών


Δημητράκη, Δ. (Απρίλιος 2010). Τρόποι στήριξης δυσλεκτικών παιδιών. Lion's Voice. 4:4-5.

Όπως είδαμε στο προηγούμενο άρθρο η δυσλεξία είναι μία από τις πιο συνήθεις μαθησιακές δυσκολίες. Ο ρόλος του καθηγητή σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ σημαντικός ώστε ο μαθητής να αποκτήσει την αυτοπεποίθηση που του χρειάζεται και να βελτιώσει την επίδοσή του. Παρακάτω θα δούμε μερικούς βασικούς και πρακτικούς τρόπους με τους οποίος ο καθηγητής μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη βοήθεια των δυσλεκτικών μαθητών.

1.    Σημειώσεις και σχεδιαγράμματα κατά την παράδοση στον πίνακα
Ζητήστε τους να επαναλάβουν με δικά τους λόγια ενώ εσείς δείχνετε τα επιμέρους σημεία πάνω στο σχεδιάγραμμα. Στο τέλος της παράδοσης μια φωτοτυπία με την περίληψη του μαθήματος θα βοηθούσε σημαντικά.
2.     Σημειώσεις και σχεδιαγράμματα και στη μελέτη στο σπίτι
Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής καλλιεργεί την αφαιρετική του σκέψη ενώ παράλληλα κερδίζει χρόνο κάνοντας από εκεί τις επαναλήψεις. Γράφοντας τις σημειώσεις με δικά του λόγια μπορεί να τις απομνημονεύσει καλύτερα ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται η κατανόηση όσων γράφει αφού δεν θα μπορούσε διαφορετικά να κρατήσει σημειώσεις.

3.     Θέση στην τάξη
Ζητήστε τους να καθίσουν στα μπροστινά θρανία ώστε να μπορείτε να τους ελέγχετε πιο εύκολα. Φροντίστε επίσης να τους απομακρύνετε από τα παράθυρα ώστε να μειώσετε, όσο είναι δυνατόν, τις πηγές διάσπασης της προσοχής τους.

4.     Επιείκεια στα λάθη
Μην είστε αυστηροί μαζί τους όταν δεν ανταποκρίνονται στις εργασίες που τους αναθέτετε. Αυτό πολλές φορές συμβαίνει όχι γιατί δεν θέλουν ή δεν ξέρουν, αλλά επειδή δεν έχουν κατανοήσει ή σημειώσει ακριβώς τα όσα έχετε ζητήσει να κάνουν.

5.     Black out
Πολλές φορές μπορεί να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο να έχουν «κολλήσει» σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο του μαθήματος. Σε αυτή τη περίπτωση μην περιμένετε. Προχωρήστε παρακάτω και επιστρέψτε αργότερα.

6.     Καθαρή και σταθερή ομιλία
Κατά την παράδοση κρατάτε καθαρή και σταθερή ομιλία, χρωματίστε την με ένταση και ζωντανέψτε την με κίνηση. Αναζητήστε τη συμμετοχή των μαθητών αγγίζοντάς τους είτε με ένα βλέμμα είτε με μια κίνηση χωρίς όμως να διακόψετε την ροή του λόγου σας.

7.     Γραφικός χαρακτήρας
Γράφετε καθαρά στον πίνακα με μεγάλα γράμματα και αρκετή απόσταση μεταξύ των γραμμών χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων ή και υπογράμμιση στις γραμμές. Πριν σβήσετε οτιδήποτε έχετε γράψει στον πίνακα, σιγουρευτείτε ότι ο μαθητές έχουν μεταφέρει σωστά στα τετράδιά τους όλα όσα χρειάζονται.

8.     Εξέταση
Δώστε βαρύτητα στην προφορική εξέταση και λιγότερη στα tests, στα οποία αναζητήστε περισσότερο την γνώση των σημείων του μαθήματος και όχι τις πλήρεις απαντήσεις.

9.     Κοκκινισμένο γραπτό
Αποφεύγετε να σημειώνετε πολλά ορθογραφικά ή και συντακτικά λάθη στις εργασίες τους. Ένα κοκκινισμένο γραπτό θα προσπαθήσουν να το αγνοήσουν ενώ μια επιδοκιμασία στα θετικά σημεία με σύντομη προτροπή για τα αδύνατα δίνει ώθηση για περισσότερη προσπάθεια.

10.  Επιβράβευση
Επιβραβεύετε πάντα την προσπάθεια και όχι αποκλειστικά κα μόνο το αποτέλεσμα. Με αυτό τον τρόπο δίνετε ώθηση στους μαθητές να προσπαθούν περισσότερο και όχι να τα παρατήσουν νιώθοντας πως «είτε προσπαθώ, είτε όχι, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο».

11.   Παράδοση – μονόλογος
Ελέγχετε συχνά ότι σας παρακολουθούν και δεν έχουν αρχίσει να «ταξιδεύουν». Αυτό μπορείτε να το κάνετε εύκολα με ερωτήσεις σε σχέση με το μάθημα κατά τη διάρκεια της παράδοσης.

12.  Φράσεις που θα πρέπει να αποφεύγετε
Όταν πρέπει να επιμείνετε για κάτι, μην τους λέτε ποτέ «είναι εύκολο». Για εκείνους δεν είναι! Απλά και σταθερά πείτε τους. «πρέπει να γίνει».

Συνοψίζοντας, μην ξεχνάτε πως ένα δυσλεκτικό παιδί ΔΕΝ προοδεύει:
·        Με επανάληψη της ίδιας τάξης
·        Με επαναλήψεις μόνο της διδακτέας ύλης
·        Με το πέρασμα του χρόνου
·        Με τιμωρίες, αυστηρότητα και πίεση
·        Με απόδοση κατηγοριών και ευθυνών με σκοπό να φιλοτιμηθεί

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου